Δυστροφίες Κερατοειδούς

Τι ονομάζουμε δυστροφία κερατοειδούς;

Οι δυστροφίες του κερατοειδούς είναι μια κατηγορία σπάνιων κληρονομικών οφθαλμικών παθήσεων. Γενικά προσβάλλονται και τα δύο μάτια αλλά ο βαθμός προσβολής συνήθως διαφέρει ανάμεσα σε αυτά.

Οι δυστροφίες του κερατοειδούς κατατάσσονται ανάλογα με τη στιβάδα του κερατοειδούς που παρατηρούνται οι αλλοιώσεις. Ο κερατοειδής αποτελείται από τις επιφανειακές στιβάδες (το επιθήλιο και την στιβάδα του Bowman), από το στρώμα και από τις οπίσθιες στιβάδες (το ενδοθήλιο και τη δεσκεμέτειο μεμβράνη).

Έτσι οι κληρονομικές αυτές παθήσεις κατατάσσονται σε:

1. πρόσθιες δυστροφίες (δυστροφία της βασικής μεμβράνης, δυστροφία Reis-Bucklers, δυστροφία Thiel-Behnke)
  2. στρωματικές δυστροφίες (κοκκώδης δυστροφία κερατοειδούς – Granular Dystrophy, δυστροφία τύπου Lattice, κηλιδώδης δυστροφία κερατοειδούς – Macular Dystrophy)
  3. οπίσθιες δυστροφίες (δυστροφία ενδοθηλίου του Fuchs – Fuchs Endothelial Dystrophy)

Οι δυστροφίες του κερατοειδούς είναι οφθαλμικές παθήσεις που συνήθως επιδεινώνονται με την πάροδο του χρόνου αλλά η ταχύτητα εξέλιξης της νόσου καθώς και η ηλικία εμφάνισής της ποικίλλει από ασθενή σε ασθενή.

Τι συμπτώματα έχουν οι ασθενείς με δυστροφίες κερατοειδούς;

Στα αρχικά στάδια της νόσου οι ασθενείς μπορεί να είναι ασυμπτωματικοί. Όσο η νόσος εξελίσσεται τα συμπτώματα επιδεινώνονται και εξαρτώνται από τον τύπο της δυστροφίας. Συνήθη συμπτώματα είναι η θολερότητα της όρασης, η ευαισθησία στο φως και το αίσθημα ξένου σώματος.

Τι περιλαμβάνει ο οφθαλμολογικός έλεγχος των ασθενών με δυστροφία κερατοειδούς;

Πλήρης οφθαλμολογικός έλεγχος απαιτείται σε ασθενείς με δυστροφία κερατοειδούς για να αποκλειστούν άλλα παθολογικά ευρήματα.

Η εξέταση του κερατοειδούς περιλαμβάνει την OCT τομογραφία του κερατοειδούς που μας επιτρέπει να έχουμε μια αντικειμενική εκτίμηση του βαθμού των αλλοιώσεων που παρατηρούνται στον κερατοειδή στο κάθε μάτι. Επίσης περιλαμβάνει την τοπογραφία κερατοειδούς για την εκτίμηση του βαθμού στον οποίο οι δυστροφικές αλλοιώσεις επηρεάζουν τη διαθλαστική ικανότητα του κερατοειδούς.

Ποια είναι η θεραπεία;

Στις περιπτώσεις ασθενών με δυστροφία κερατοειδούς που δεν έχουν συμπτώματα και είναι ικανοποιημένοι με την όρασή τους συνίσταται απλή παρακολούθηση.

Στις περιπτώσεις εκείνες που η όραση έχει αρχίσει να επηρεάζεται σημαντικά και μαζί με αυτή και η καθημερινότητα του ασθενούς η αντιμετώπιση είναι χειρουργική.

Οι επιφανειακές δυστροφίες μπορούν να αντιμετωπιστούν με τη χρήση Laser (Excimer Laser) ενώ για την αντιμετώπιση των στρωματικών και των οπίσθιων δυστροφιών η χειρουργική αντιμετώπιση γίνεται με μεταμόσχευση κερατοειδούς (ολικού ή μερικού πάχους).

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη σύγχρονη αντιμετώπιση των παθήσεων του κερατοειδούς επικοινωνήστε μαζί μας.