Λοιμώδης Κερατίτιδα

Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη διάγνωση μιας λοίμωξης στον κερατοειδή;

Ο κερατοειδής είναι το τμήμα του οφθαλμού που ανατομικά βρίσκεται μπροστά από την ίριδα. Είναι ο ιστός που ευθύνεται για περίπου τα 2/3 της διαθλαστικής ικανότητας του ματιού, της ικανότητας δηλαδή να εστιάζονται οι ακτίνες φωτός στον αμφιβληστροειδή, ο οποίος με τη σειρά του τις μεταφράζει σε οπτικό ερέθισμα.

Προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία του κερατοειδούς είναι να είναι διαυγής.

Οι λοιμώξεις του κερατοειδούς (αναφέρονται ως λοιμώδεις κερατίτιδες) είναι λοιμώξεις που δυνητικά απειλούν την όραση γιατί αν είναι εκτεταμένες οδηγούν σε ουλοποίηση του κερατοειδούς με αποτέλεσμα την απώλεια της διαύγειάς του. Αυτό έχει επιπτώσεις στη διάθλαση του φωτός και οδηγεί σε απώλεια όρασης.

Ποιοι έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για λοίμωξη στον κερατοειδή;

Οι χρήστες φακών επαφής έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης λοιμώδους κερατίτιδας.

Ασθενείς οι οποίοι πάσχουν από οφθαλμικές παθήσεις που επηρεάζουν την οφθαλμική επιφάνεια, όπως για παράδειγμα ασθενείς με σοβαρή ξηροφθαλμία ή ασθενείς με παθήσεις των βλεφάρων όπως εντρόπιο ή εκτρόπιο έχουν επίσης αυξημένο κίνδυνο για λοιμώδη κερατίτιδα.

Η μακροχρόνια χρήση οφθαλμικών σταγόνων που περιέχουν στεροειδή (κορτιζόνη) αυξάνει επίσης τον κίνδυνο νόσησης.

Τι συμπτώματα έχει ένας ασθενής με λοιμώδη κερατίτιδα;

Οι ασθενείς με λοιμώδη κερατίτιδα έχουν πόνο στο μάτι και αίσθημα ξένου σώματος. Πολύ συχνά τους ενοχλεί το φως και έχουν δακρύρροια. Η όραση είναι επηρεασμένη. Το μάτι συνήθως είναι κόκκινο.

Ποια είναι τα συνήθη αίτια λοιμώδους κερατίτιδας;

Οι μικροοργανισμοί που μπορούν να προκαλέσουν μόλυνση στον κερατοειδή μπορεί να είναι βακτήρια, μύκητες, παράσιτα αλλά και ιοί.

Από τις πιο συνήθεις ιογενείς λοιμώξεις είναι η λοίμωξη από αδενοϊό αλλά και η ερπητική κερατίτιδα (λοίμωξη από HSV ή HZV).

Η πιο συχνή παρασιτική λοίμωξη είναι αυτή από ακανθοαμοιβάδα (Acanthamoeba).

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση της λοιμώδους κερατίτιδας γίνεται έπειτα από οφθαλμολογική εξέταση. Από την κλινική εικόνα είναι πολλές φορές δύσκολο να αναγνωριστεί ο τύπος του παθογόνου, είναι δηλαδή δύσκολο να δούμε κλινικά στο μικροσκόπιο αν πρόκειται για βακτηριακή ή μυκητιασική λοίμωξη. Επίσης είναι αδύνατο να αναγνωριστεί ο τύπος του βακτηρίου στις περιπτώσεις βακτηριακής λοίμωξης.

Στο οφθαλμολογικό κέντρο VĪSUS υπάρχει η δυνατότητα να γίνει λήψη καλλιεργειών από τον κερατοειδή για την απομόνωση του παθογόνου που προκαλεί την κερατίτιδα σε συνεργασία με το Μικροβιολογικό Τμήμα του Athenian Lab and Medicine. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουμε ότι οι ασθενείς μας θα λάβουν θεραπεία για τον σωστό μικροοργανισμό.