Ηλικιακή Εκφύλιση Ωχράς Κηλίδας

Τι ονομάζουμε ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας;

Η ωχρά κηλίδα είναι το κεντρικό τμήμα του αμφιβληστροειδούς όπου συναντάμε την μεγαλύτερη συγκέντρωση φωτοϋποδοχέων. Οι φωτοϋποδοχείς είναι αυτοί που μετατρέπουν τις ακτίνες του φωτός που καταλήγουν στο μάτι σε οπτικό ερέθισμα.

Η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας είναι μια χρόνια πάθηση η οποία εμφανίζεται συνήθως σε ανθρώπους άνω των 60 ετών. Σε σπανιότερες περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστεί και νωρίτερα. Στην πάθηση αυτή επηρεάζεται η λειτουργία των φωτοϋποδοχέων με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η κεντρική όραση των ασθενών.

Τι συμπτώματα έχουν οι ασθενείς με ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας;

Από τα αρχικά συμπτώματα της νόσου είναι η παραμόρφωση των εικόνων. Οι ευθείες γραμμές παύουν να είναι ευθείες σε μια περιοχή του οπτικού πεδίου και γίνονται κυματοειδείς.

Σε πιο προχωρημένα στάδια της νόσου επηρεάζεται αισθητά η κοντινή όραση και μπορεί να εμφανιστεί και ένα σκότωμα κεντρικά στο οπτικό πεδίο.

Τα συμπτώματα διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση και η βαρύτητα των συμπτωμάτων εξαρτάται και από τον τύπο της εκφύλισης.

Υπάρχουν διαφορετικές μορφές ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας;

Υπάρχουν δύο βασικές μορφές ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας: η ξηρού τύπου και η υγρού τύπου.

Η ξηρά μορφή συνήθως εξελίσσεται αργά και μπορεί να περάσουν πολλά χρόνια πριν εμφανιστούν τα συμπτώματα. Ένα μικρό ποσοστό όμως ασθενών θα μεταπέσει στην υγρή μορφή η οποία έχει πιο δραματική κλινική εικόνα με ραγδαία επιδείνωση της κεντρικής όρασης αν δε δοθεί θεραπεία.

Η υγρή μορφή χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση νεοαγγειώσεων στον αμφιβληστροειδή. Οι νεοαγγειώσεις αυτές οδηγούν σε αιμορραγίες αλλά και σε οίδημα στην ωχρά κηλίδα. Η όραση επηρεάζεται αισθητά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Σε αυτή τη μορφή ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς έχει ιδιαίτερη σημασία η έγκαιρη έναρξη της θεραπείας.

Πώς γίνεται η διάγνωση της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας;

Για τη διάγνωση αλλά και την παρακολούθηση της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς υγρού τύπου απαιτείται πλέον απεικονιστικός έλεγχος με Οπτική Τομογραφία Συνοχής (OCT) καθώς και με OCT αγγειογραφία.

Ποια είναι η θεραπεία για την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας;

Η έρευνα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας συνεχίζεται παγκοσμίως. Η θεραπεία εξαρτάται από τον τύπο της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες η αντιμετώπιση της υγρής μορφής της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς περιλαμβάνει την θεραπεία με αντιαγγειογενετικούς παράγοντες (anti-VEGFs). Η χορήγηση της θεραπείας αυτής γίνεται υπό τη μορφή ενδοϋαλοειδικών ενέσεων (ενέσεις στο μάτι) και πρέπει να γίνεται σε συνθήκες άσηπτες για μειωθεί ο κίνδυνος της μόλυνσης.

Σε πιο σπάνιες μορφές υγρής μορφής της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς η πιο αποτελεσματική θεραπεία είναι αυτή που ονομάζεται φωτοδυναμική θεραπεία (PDT) στην οποία οι νεοαγγειώσεις αντιμετωπίζονται με τη χρήση Laser έπειτα από χορήγηση ενός ειδικού φαρμάκου (Visudyne).

Οι έρευνες για την αντιμετώπιση της ξηρού τύπου ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς συνεχίζονται.

Το Οφθαλμολογικό Κέντρο VĪSUS είναι πλήρως εξοπλισμένο για τη διάγνωση και την παρακολούθηση των παθήσεων της ωχράς κηλίδας. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας.