Πτερύγιο

Τι είναι το πτερύγιο στο μάτι;

Το πτερύγιο είναι μια χρόνια εκφυλιστική πάθηση του επιπεφυκότα, του χιτώνα δηλαδή που καλύπτει το λευκό τμήμα του ματιού. Χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη μιας ινωδοαγγειακής μεμβράνης από τον επιπεφυκότα η οποία δεν σέβεται το ανατομικό όριο του κερατοειδούς και αρχίζει και αναπτύσσεται στην επιφάνεια του κερατοειδούς.

Ποιοι έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν πτερύγιο στο μάτι;

Γνωρίζουμε ότι η ανάπτυξη του πτερυγίου συνδέεται άρρηκτα με την υπεριώδη ακτινοβολία. Γι αυτό και η πάθηση είναι ιδιαίτερα συχνή σε χώρες με ηλιοφάνεια. Γι αυτό το λόγο συνιστάται σε όλους τους ασθενείς με πτερύγιο να χρησιμοποιούν γυαλιά ηλίου.

Τι συμπτώματα έχουν οι ασθενείς με πτερύγιο;

Οι περισσότεροι ασθενείς με πτερύγιο στο μάτι έχουν ήπια συμπτώματα. Μπορεί να έχουν αίσθημα ξένου σώματος στο μάτι και να παρατηρούν την ερυθρότητα στον επιπεφυκότα.

Αν το πτερύγιο αρχίσει να αναπτύσσεται πιο κεντρικά στον κερατοειδή μπορεί να επηρεάσει την όραση και να προκαλέσει αστιγματισμό.

Ποια είναι η θεραπεία;

Σε ήπιες περιπτώσεις δεν χρειάζεται κάποια θεραπεία. Με έναν οφθαλμολογικό έλεγχο μπορεί να ελεγχθεί η βαρύτητα της πάθησης και αν το πτερύγιο είναι περιορισμένο μπορεί απλά να παρακολουθηθεί.

Στις περιπτώσεις εκείνες που το πτερύγιο επηρεάζει την όραση και προκαλεί πιο έντονα συμπτώματα η θεραπεία είναι χειρουργική.

Η απλή αφαίρεση του πτερυγίου (bare sclera excision) είναι μια μέθοδος που ήταν διαδεδομένη παλιότερα με πολύ υψηλά ποσοστά υποτροπής. Θεωρείται πλέον μέθοδος που δεν πρέπει να εφαρμόζεται.

Η μέθοδος που χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα με πολύ χαμηλά ποσοστά υποτροπής είναι η αφαίρεση πτερυγίου με αυτόλογη μεταμόσχευση επιπεφυκότος. Με αυτή τη μέθοδο η περιοχή του ματιού από την οποία αφαιρείται το πτερύγιο καλύπτεται με επιπεφυκότα που παίρνουμε από άλλο σημείο του ματιού και με αυτό τον τρόπο εμποδίζουμε την επανεμφάνιση του πτερυγίου.

Αν έχετε ερωτήσεις για τον τρόπο αντιμετώπισης και παρακολούθησης του πτερυγίου στο μάτι μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.